بررسی تعامل جنبه های سینمایی و مردم شناسی در مستند مردم نگار ( با مطالعه موردی مستندهای مردم نگار فرهاد ورهرام)

پایان نامه
چکیده

این تحقیق به بررسی جنبه های سینمایی و جنبه های مردم شناسی «مستند مردم نگار» می پردازد. عناصر ساختاری چون صدا، تصویر، میزانسن، گفتار، موسیقی و تدوین که از آن ها به عنوان جنبه های سینمایی نام برده شده است در تعامل با جنبه های مردم شناسی ویژگی های خاصی می یابند که در این تحقیق به آن ها پرداخته شده است. در سینمای مردم شناسی با دو دسته آثار روبرو می شویم؛ دسته اول، آثار مردم شناسان است که گرچه از لحاظ علمی و روش های پژوهشیِ مردم شناختی دارای ارزش بالایی هستند، اما فاقد اعتبار هنری سینمایی می باشند و نمی توان آن ها را «فیلم مستند» نامید. دسته دوم، آثار فیلم سازان است که با وجود رعایت اصول فنی و هنری فیلم سازی، فاقد ارزش های علمی مردم شناسی هستند. فیلم مستند مردم نگار، حوزه ای میان رشته ای و محل تلاقی علم و هنر است که در آن باید شروط انتساب به هنر سینما و دانش مردم شناسی را رعایت کرد. فیلم سازان باید مردم نگارانه یا علمی فکر کنند و مردم شناسان باید سینماگرانه یا بصری بیندیشند. برای رسیدن به ترکیبی مناسب بین ارزش های زیباشناسی سینما و ارزش های علمی مردم شناسی در فیلم مردم نگار، تعامل فیلم ساز و مردم شناس ضروری به نظر می رسد. هدف از این تحقیق، شناسایی ویژگی های مستند مردم نگار از دیدگاه فیلم سازان و مردم شناسان و همچنین بررسی تفاوت بین مستند مردم نگاری و مردم شناسی است. این پژوهش با روش اسنادی و نیز مصاحبه با کارشناسان سینما و مردم شناسی و با هدف ارائه الگوی مناسب جهت تولید مستند مردم نگار در تلویزیون، به بررسی این ویژگی ها می پردازد. این تحقیق به بررسی جنبه های سینمایی و مردم شناسی سه مستند "نخل"، "تاراز" و "پیرشالیار" اثر فرهاد ورهرام می پردازد. به طور کلی نبود سیستم صحیح تولید، تعامل فیلم ساز و مردم شناس و پژوهش تخصصی از مهم ترین دلایل افت کیفیت مستندهای مردم نگار در ایران می باشند.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

سهم مردم شناسی و سینما در مردم شناسی بصری: نقدی برکتاب ”سینمایی قوم پژوهی"

مردم شناسی، همانند تمامی شاخه های دیگر علوم انسانی، دادوستدی عمیق با شرایط و نهادهای اجتماعی - فرهنگی و سیاسی - اقتصادی محیط خود دارد. مثلا، رشد تکنولوژی، نه تنها بر قلمروهای مورد مطالعه آن تأثیر گذاشته است، بلکه همراه با تحولات شناخت شناسانه، شیوه ها و روش شناسی مردم شناسی را نیز دچار تحول و دگرگونی کرده است. بحرانموضوعی، به این معنا که آیا با از میان رفتن جوامع کوچک، مردم شناسی می تواند موضوع...

متن کامل

«ساختارشناسی فیلم مستند سیاسی و زیر گونه های آن» با مطالعه موردی مستندهای "فیدل"(مستند سیاسی شخصیت نگار)،"روزهایی که جهان را تکان داد"(مستند سیاسی واقعه نگار) و مستند "سه سرود برای لنین"(مستند سیاسی دوران نگار)

از دوران شکل‏گیری رسانه‏های فراگیر و خاصه دهه‎های اخیر، افکار عمومی، اخبار و مسائل سیاسی را تعقیب می‏کنند و اصحاب رسانه و بویژه تلویزیون بخش قابل توجهی از زمان پخش خود را به انواع برنامه‏ها و فیلم‏هایی که سیاست را محور محتوایی خود قرار می‏دهند؛ اختصاص داده اند. در حوزه مستند نیز، فیلم "مستند سیاسی" یکی از زیرگونه‏های مهم محسوب می‏شود که مسائل سیاسی را با رویکردی موشکافانه‏ و تحلیلی مورد مداقه ق...

مطالعات و شناخت جنبه های مردم شناسی غذا

از دیدگاه مردم شناسی، نظام تغذیه انسان در تار و پود  فرهنگ جوامع انسانی است و  این تنوع و غنای آن در گستره فرهنگ و جوامع بستگی دارد به محیط و شرایط و تغییرات و تحولات زیستی انسان است. امروزه، بر مبنای رویکردهای مردم شناسی که به مطالعه گروه و قوم پرداخته اند، مسأله سلامتی و غذا  و ارتباط آن با گروه های خونی جهت تعیین سلامتی و تندرستی مور توجه قرار گرفته و نشان داده شده است که با توجه به نوع گروه...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

سایر - دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023